Jouluna 1981 ostin äidilleni Helena Anhavan runokirjan Kysy hiljaisuudelta itseäsi. Tammikuussa 1982 äiti kuoli. Kirjasta oli avattuna kohta:
Eikä yksikään palaa kertomaan miten lempeästi ja kärsivällisesti hänet autettiin lähtemään, oi tuntematon apuhoitaja.
Apuhoitajia ei enää ole. Nykyisin lähihoitaja huolehtii ihmisestä taipaleen lopulla, seisoo huomaamattomana huoneen perällä lähdön hetkellä, pukee kuolinpaitaan ja sytyttää kynttilän.
Allekirjoitin vetoomuksen (via Ainailona)
Lisäksi haluaisin allekirjoittaa tehokkuudenvastaisen vetoomuksen.
Ei muovisia tyynypusseja! Tyynyn helppo huollettavuus ei saa olla arvokkaampaa kuin kroonikon uni.
Ei muovisia poikkilakanoita! Satiinilakana ei hiosta ja sillä kääntyily on helpompaa, makuuhaavojen synty hidastuu.
Ei ymärivuorokautiselle pyjamapukeutumiselle ja sänkyyn syöttämiselle! Mielenvireys säilyy, kun päivässä on vaihtelua. Vanhuus ei ole sairaus, joka edellyttää potilasasua.
Vuosi sitten isotätini kuoli yli 80-vuotiaana. Viikkoa vaille vainaaksi hän eli itsekseen omassa puulämmitteisessä talossaan Yläneen sivukylällä. Tytär ja tyttärenpoika huolehtivat kauppareissuista ja siivoamisesta. Neljän terveyskeskuksen vuodeosastolla vietetyn päivän kokemuksella hän analysoi tilannetta kaksi päivää ennen kuolemaansa:
Yksi täällä pitää minua ihmisenä. Esitteli itsensä oikein kädestä pitäen. Muut eivät tervehdi. Niitä on ainakin kaksikymmentä nyt kulkenut tässä.
Antaisivat edes jakkaran jalkojen alle. Sattuu lonkkaan, kun joutuu roikottamaan jalkoja ilmassa, kun eivät ylety maahan asti.
Viluttaa istua pelkässä pyjamassa.
Voisi noissa laitakaltereissa olla edes pään kohdalla pari pienaa pois, että saisi otettua yöpöydältä mukin ja kännykän.
Aika kohtuullisia toiveita. Niiden toteuttaminen ei edes edellyttäisi uusia virkoja ja lisää palkkaa.









Kohtuullisia toiveita minunkin mielestäni. Kiitos koskettavasta tarinasta ja vetoomuslinkistä.
Taisi muuten käydä jotenkin vanhanaikaisesti meidän livepuimisen kanssa. Kovasti olisimme kaivanneet sinua paikalle. Seuraavalla kerralla sitten?
Comment Kukkis — 8.11.2005 @ 7:06
Kiitos, Kukkis!
Rehellisyyden nimissä on sanottava, etten mihinkään livepuimuriin olisi oikeesti päässyt, vaikka mieli olisi tehnyt! Yhdistelmä muutto-angiina-rippijuhlat-jaksonvaihde töissä, on männäkuukauden tehokkaasti syönyt kirjoitusajan, kommentointiajan ja ennen kaikkea livepuintiajan!
Comment Sun äitis — 8.11.2005 @ 7:11
Olen sivustakatsojana tullut siihen tulokseen, ettei kaikkea tosiaankaan selitä kiire eikä vähäiset resurssit. Vikaa on kyllä hoitokulttuurissa, siinä kuinka ihmiseen suhtaudutaan. Voipa olla, että sairaanhoitajien koulutuskin on lähtenyt vähän väärille linjoille kun kaikista tulee melkein hoitotieteilijöitä ja se käytännön hoitotyön oppiminen jätetään aika vähäiselle. En ole mikään asiantuntija tässä kyllä. Mutta yksi ystävä on vanhainkodissa töissä ja hän näitä aina joskus ihmettelee. Kuten sitäkin, että miksi vanhuksille ei voisi tarjoilla muusia ja lihapullia kun sen tyyppiset ruuat heille maistuvat. Mutta ravintoekspertit laskevat kaloreita ja tuloksena on sitten terveellisiä, oikeaoppisia aterioita jotka eivät kuitenkaan vanhuksille maistu. Eikö siinä vaiheessa nyt voisi jo syödä mitä huvittaa miettimättä kaloreita. Kun ei se ruokahalu yleensä siinä vaiheessa muutenkaan niin kummoinen ole.
Comment Kirsti — 8.11.2005 @ 8:03
Tähän nyt on taas aivan pakko kommentoida, koska kirjoitat niin tuttua tekstiä.
Niinhän se on, että valitettavan usein - siis todella valitettavan usein - juuri ne välttämättömät perustarpeet tyydytetään eli vaipat vaihdetaan ja ruoka ja lääkkeet annetaan. Muiden tarpeiden huomioon ottaminen onkin sitten jo kiven alla. Usein esim. juuri vanhusten mielenterveydestä ja henkisestä virkeydestä huolehtiminen jää usein lähes täysin omaisten vastuulle.
Kyse ei ole mielestäni niinkään palkasta tai uusista viroista (ei sillä, etteivätkö nekin osaltaan asiaa auttaisi; varsinkin tuo jälkimmäinen). Kyse on enemmänkin asenteesta ja motivaatiosta ja monesti ihan terveestä maalaisjärjestä. Valitettavasti niistä on pulaa.
Laitosten uumeniin kätkeytyy tässä maassa toinen todellisuus. Toki positiivisiakin kokemuksia asian tiimoilta eteen on tullut, mutta silti: kirveelle olisi paljon uuttaluovaa työtä.
Comment Toisinaanajattelija — 8.11.2005 @ 8:29
Sen verran haluan täydentää, etten ollenkaan tahdo syyllistää yksittäisiä lähihoitajia muovipusseista tyynyn päällä! Minusta kysymys on nimenomaan suomalaisesta tehokkuutta korostavasta kulttuurista.
Sairaanhoidon opettajana toimiva ystäväni oli työharjoittelussa englantilaisessa vanhainkodissa. Siellä hommat hoituivat kuulemma ihmistä kunnioittavammin (joskin epähygieenisemmin!). Huonokuntoisetkin vanhukset puettiin päivävaatteisiin ja heiltä kysyttiin teetoiveet yms.
Paljon on kiinni siitä, mikä yhteisesti koetaan arvokkaaksi. Omien läheisten vanhusten arkea seuranneena olen välillä tullut ajatelleeksi, että arvotuksissa voisi olla tarkastamisen varaa!
Comment Sun äitis — 8.11.2005 @ 11:13
Kohtuullisia toiveita, kyllä vain. Muistelen mummoani, joka kuoli sairaalan käytävälle viritetyssä tilapäissängyssä, koska osastot oli ahdettu liian täyteen. Pieni lintumaiseksi kuihtunut vanhus, joka piti kädestäni kiinni ja sanoi enää, että “sattuu”, ympärillä täysi hälinä päällä, vieraita uteliaita ihmisiä parin metrin päässä. Pari viikkoa aikaisemmin oli sherrypullokin viety pois yöpöydänlaatikosta, koska “sellainen ei ole tapana”. Niin jäi saamatta se pieni tilkka sherryä, jonka mummu oli tottunut juomaan joka ilta jo kymmenien vuosien ajan :/
Comment Adoptiomatka — 8.11.2005 @ 11:51
On ihan selvä ero vanhusten hyvinvoinnissa parempaan suuntaan, siis myös fyysisessä terveydentilassa, jos he saavat määrätä omista asioistaan (sen verran mihin pystyvät). Siinä ei välttämättä ole kyse resursseista, vaan asenteista. Mutta jos resursseista on hirvittävä pula ja työntekijät näännytetään, eivät siinä helposti asenteetkaan juhli.
Kiitos hyvästä kirjoituksesta!
Comment kaura — 8.11.2005 @ 15:36
Kiitos kaikki!
Minua kovasti mietityttää, miten paljon ehdin sovinnaistua ennen vanhainkoti-ikää. Jollen ehdi, minusta kyllä tulee onneton ihminen!
Opinko esimerkiksi nukkumaan siististi selälläni, vai herätänkö pahennusta retkottamalla puolikyljellään haarat levällään kuten viisikymmentä ensimmäistä elinvuottani? Miten selviän ilman kosketusta, jos mies sattuisi kuolemaan ensin ja lapset muuttaisivat muualle, kun koko tähänastisen elämäni olen tottunut koskettelemaan ja olemaan kosketeltu? Entä jos haluaisin pullon olutta maustetun kastikkeen kera? Saisinko edes maustettua kastiketta?
Oma äitini kuoli 49-vuotiaana. Tähän asti en ole edes osannut ajatella, että itse voisin elää niin pitkään, että olisi avuntarpeinen vanhus. Tänään havahduin huomaamaan, että olen nyt muutaman kuukauden vanhempi kuin äiti kuollessaan. Panee miettimään, että vanhainkotikysymyskin saattaa sittenkin joskus muuttua omnakohtaiseksi!
Comment Sun äitis — 8.11.2005 @ 18:56
Kiitos! Tärkeä Iso aihe ja hieno kirjoitus. Tänksistä myös vetoomuksesta.
Comment Paula — 8.11.2005 @ 19:24
Hieno kirjoitus!
Comment Androgyynihullumies — 9.11.2005 @ 13:10
Tärkeä kirjoitus! Kerassaan. jäin miettimään, että mihin näitä pitäisi lähettää, että asia säilyisi näkyvillä jatkuvasti. Suostuisiko esim. Hesari pitämään mummo-blogia, johon kirjattaisiin joka päivä uusi nöyryytys tai hoidon heikkous esille? Jotenkin en voi sietää ajatusta, että tätä hyssytellään ja vaietaan. Ja se ajatus, ettei muka mitään voida tehdä - tai kaiki on jo tehty, EI pidä paikkaansa! Ongelma on erityisesti ASENTEISSA. Puh. Anteeksi, miehän melkeesti rähisen… mutta en Siulle, Äitee, vaan meille, jotka tämän yhteiskunnan rakennamme.
Comment tuulisuoja — 10.11.2005 @ 10:56
Mulle kans saa rähistä, kun minäkin tätä yhteiskuntaa panoksellani rakennan!
Comment Sun äitis — 10.11.2005 @ 11:09
joo, ittelleni suutuin myös, kun en TEE riittävästi asian eteen. Noh, olen kyllä 3 lapsen yh-äiti ja yhden 82-vuotiaan tytär, töissä ja … mutta SILTI! Joten menin Hesarin lasitalon Emännän puheille… tästä. Siellä se on keskellä urheilua ja Currea… mummo!!!
Comment tuulisuoja — 10.11.2005 @ 11:18
Hiphei, Tuulisuoja keksi oman tapansa lähteä liikkeelle! Tässä linkki tuohon edellisessä kommentissa mainittuun Lasitalon emäntään jätettyyn kommenttiin.
Käydäänpä klikkaamaan, niin hämmästyvät kovaa kiinnostusta Curre-asiaan!
Comment Sun äitis — 10.11.2005 @ 13:01
Ohoh - kerrankin oikein kunnon keskustelunavaus! Saa nähdä antaako heille aihetta toimenpiteisiin.
Omista vanhustentalo-kokemuksista karuin on se, kun löysin osaston olohuoneen matolta ruumiin. Vieläpä keskellä kirkasta sunnuntai-iltapäivää. Isoäitini huoneesta soitin hoitajat alakerrasta paikalle, ja sieltä pullanmuruja suupielestään pyyhkien tultiinkin. Totesivat että kuollut on, kun siihen nostivatkin. Säilytystiloja ei ollut, eivätkä olleet joutaneet paareja mistään hakea.
Kysymykseni asian eettisyydestä toi oudoksuvia katseita - eipä tainnut tulla muijille mieleen.
Pienen maanittelun jälkeen nostimme kylmenneen ruumiin viereiseen liinavaatevarastoon - pois muiden vieraiden ja asukkaiden kulkureiteiltä. Kyseinen sotaveteraani olisi ansainnut parempaa.
Asiasta tehtiin kysely kosmeettisin seurauksin. Isoäiti kuoli siellä samana talvena - ruokailu oli käytännössä jätetty omaisten hoidettavaksi. Käytännössä tasavallasta puuttuu vain armomurha?
Comment JP — 10.11.2005 @ 14:19
Hieno kirjoitus!
Työskentelin 70-luvulla Koskelan sairaskodissa ns. vipparina, eli apuhoitajana ilman mitään koulutusta. Toivottavasti sellaista ei enää tapahdu, että neljänkymmenen sänkyyn hoidettavan potilaan iltatoimia oli tekemässä vain kaksi kouluttamatonta työntekijää. Piti siinä hoitaa syötöt, käännöt, kuivitukset, hampaidenpesut jne. Ei mitenkään perustellen voinut väittää, että hoidon taso oli silloin hyvä.
Kiitos linkistä, kävin allekirjoittamassa vetoomuksen.
Comment Virkkis — 11.11.2005 @ 19:04
Minäkin olin yhden joululoman kunnalliskodissa mummoja kääntämässä. Eikä teknisen korkeakoulun peruskursseja juurikaan voi pitää soveltuvana koulutuksena alalle!
Jotkut vanhukset ovat dementoituneita eivätkä juuri muuta kaipaa kuin sitä vaippa-pilleri-syöttö-hoitoa. Mutta jotenkin tuntuu, että nykyisin kaikkia vanhuksia on alettu kohdella samalla sapluunalla.
On oikein, että mummo saa vaipan, jollei enää pysty rakkoaan hallitsemaan. Mutta on hirvittävä vääryys, että toimistaan tietoinen vanhus pakotetaan pissaamaan vaippaan, kun kukaan ei ehdi auttaa vessareisuulla.
Comment Sun äitis — 11.11.2005 @ 19:51
Kiitos vetoomuslinkistä! Juuri näistä asioista yritin puhua, kun olin hoitajana pitkäaikaisosastolla Laaksossa pari vuotta sitten. Hoitajat tekivät pilkkaa vanhuksista. Riuhtoivat, pakkosyöttivät, huusivat ja haukkuivat, jos oli tullut vahinko. Toisesta vahingosta alkoi vaipparuljanssi. Osastolla oli koko ajan harjoittelijoita ja vapaaehtoisia, jotka olisivat mielellään vieneet vessaan, mutta ei. Kun kerran vaippoihin lähdettiin niin vaipoissa pysyttiin. Kun oli aikaa, luin lehtiä tai kirjoja tai juttelin vanhuksille. Eräs turkulainen 9-kymppinen mummo oli maannut samassa käppyrässä kuusi vuotta ja huuteli kolmea sanaa. Jos hän huuteli liian tiuhaan, niin hoitajat kävivät työntämässä suklaapalan tämän suuhun. Jostain syystä tämä mummo alkoi puhua, kun luin hänelle itämaista lammaspaistireseptiä ja juttelin pääsiäislampaan valmistuksesta. -”Ei se noin mee!” ja kohta hän juttelikin jo nuoruudestaan. Kun raportilla sitten kerroin iloisena siitä, sain kuulla, että “nyt se hourii jo”.
Työ oli liikaa minulle siinä paikassa, sinä aikana.
-minh-
Comment minh — 18.11.2005 @ 9:01
Pakko vaan laittaa tähän perään, että vaikka olisi kuinka dementoitunut vanhus, joka ei pysty kommunikoimaan eikä ymmärrä puhetta yms, niin vaippa-syöttö-pilleri-ruljanssin lisäksi tarvitaan lämpimiä käsiä, jotka koskevat satuttamatta ja pakottamatta, pesevät hellästi, kääntävät hyvään asentoon. Asiat pitäisi tehdä rauhassa ja ystävällisessä ilmapiirissä, sillä dementoitunut vanhus on usein peloissaan, varsinkin jos kaikki aistit eivät toimi. Silittäminen, ystävällinen juttelu ja läsnäolo eivät paljoa vaadi. Vaikka olisi kuinka dementoitunut, niin ihminen tarvitsee toisen ihmisen kosketusta ja juttelua, läsnäoloa ihan loppuun asti.
-minh-
Comment minh — 21.11.2005 @ 14:37
Minh
Miten samaa mieltä olenkaan! Etenkin tuo kosketuspuoli on mietityttänyt minua paljon. Jos on tässä elämänsä aktiivivaiheessa tottunut paljoon kosketteluun, niin miten kauhealta mahtaakaan tuntua, jollei vanhana saakaan kokea toisen ihmisen kosketusta.
Comment Sun äitis — 21.11.2005 @ 18:29